Skip to main content

Skolemat og matpakker

Matpakke

Etter en lang sommerferie er det tilbake til ”striskjorta og havrelefsa!”. Kanskje ikke helt, men med skolestarten nært forestående betyr det at det er mange matpakker som skal smøres og pakkes i løpet av høsten og vinteren. Så er du lei av den vanlige og kjedelige matpakka, er det på tide å tenke litt nytt! Og dette er også kanskje tiden for å starte med nye og bedre lunsjvaner?

Bookmark and Share

Hver skoledag stiller mange tusen barn med matpakke i sekken. Matpakke er en oppfinnelse som så dagens lys i Oslo i 1932. I løpet av kort tid tok matpakkene over som skolemat i hele landet. Forskere kaller det den mest dramatiske endringen i norsk matkulturs historie.  Det begynte med ”Oslofrokosten”. På 20-tallet fant sjefen i skolehelsetjenesten og professor i hygiene, Carl Schiøtz, at grovbrød, melk, rå grønnsaker og frukt var en fin måte å få barn i Oslo til å spise sunt på. Gjerne kombinert med en skje tran til slutt. Tidligere hadde barna spist varm mat på skolen. Problemet var at mange fattige foreldre ikke hadde råd til dette tilbudet. Schiøtz fant ut at grovbrød med pålegg, frukt og grønnsaker var en sunn erstatning som alle hadde råd til.

Derfor har matpakken en helt sentral plass i det Norske kosthold. Men ikke alle synes like mye om denne pakken som har en tendens til å ligge litt klemt nedi en sekk, det er jo ikke like spennende. For mange blir da alternativet å handle mat i kantine eller gå i butikken og da er det lett å velge matvarer som ikke gir den samme metthetsfølelsen og heller ikke er det sunneste alternativet. Men gjør du noen enkle grep kan den helnorske matpakka enkelt gjøres mer spennende, uten at det nødvendigvis tar lengre tid å forberede.

Å spise flere måltider om dagen er også viktig for å holde et stabilt blodsukker, derfor bør hverken du eller barna hoppe over lunsjen.

Når det går for lenge mellom måltidene, går kroppen tom og det merkes for noen på humøret eller det gir andre plager som hodepine. Derfor er en skikkelig matpakke med grovt brød eller rundstykker helt nødvendig for både barn og voksne.

Her får du noen tips til hvordan du helt enkelt og greit kan lage matpakkene mye mer spennende:

Bak noen gode rundstykker eller små grove brød:

Lag en grov gjærdeig, har du ikke tid til å la den stå å forheve, kutt det ut, men ikke glem etterheven, den er viktig! Form deigen til små rundstykker eller brød eller la barna få formes sine egne brød og rundstykker. Brød trenger jo ikke være så store. Barn har ofte mer glede av å spise sine egne brød eller rundstykker, enn de som mamma eller pappa har laget.

Avkjøl bakverket og legg dem gjerne rett i fryseren. Men skjær gjerne brødene i skiver og legg den i poser i fryseren. Det er da enkelt å ta opp det du trenger om morgenen og pakke dem inn i litt plast. Brødet vil tine til barna eller de voksne skal spise det. Skjær opp pålegg som ost, grønnsaker eller frukt og legg det i matpapir eller i en liten plastbeholder.

Når det er tid for lunsj er rundstykket tint, og pålegget frisk. Enkelt og veldig godt!

Hvorfor ikke lage en omelett dagen før!

Er du glad i brød, men litt lei pålegget ditt, da kan det være en idé å lage matpakke med et par brødskiver og en liten omelett på toppen. Smaken kan varieres og det er mettende. Omelett kan legges rett på brødskrivene i en matpakke, eller tas med i en boks for seg selv.

Hva med salat og ferskt brød til lunsj?

Det er grønt, godt og sunt og legger seg ikke tungt i magen. Her er det bare din egen fantasi som stopper deg. Ta de grønnsakene du liker best og oppbevar det i en tett boks eller du kan også oppbevare det i en godt lukket brødpose. Tilsett litt mer enn bare grønnsaker for å få en salat med mer mat i og sammen med godt grovt brød ved siden av blir dette en fullgod lunsj, som holder deg våken utover hele ettermiddagen.

Pakk maten godt inn!

Hjemmelagde pitabrød, focaccia, bagetter eller bagels er også gode lunsjvalg. Alt dette finner du oppskrifter på!

Innpakket mat bør helst ledsages av noe vått i form av dressing eller litt saus, for at resultatet ikke skal bli for tørt.

Noen gode råd for å friste for gode matpakker!

  • Bak i vei! Det finnes veldig mange brødsorter å velge imellom, for variasjon er viktig.
  • Bagett, bagels, rundstykker og panini er ofte mer fristende enn det vanlige brødet.
  • Pynt maten. Salat og grønnsaker som tomat, agurk, paprika og reddiker gjør maten mer fargerik og fristende. Lag gjerne fine og blide fjes av grønnsaker og pålegg, da er det kanskje enda morsommere å spise den hjemmelagde matpakken!
  • Vær nøye med innpakningen, slik at maten holder seg best mulig.
  • Gjør rester av middagen om til fristende matpakker.
  • Det meste kan blandes i en omelett eller pastasalat.
  • Suppe på termos med godt brød ved siden av er også mulig.
  • Grønnsaker i staver eller knaskerøtter er et sunt mellommåltid.
  • Ikke glem å sende med en smakfull dip eller dressing.
  • Kjøp gjerne porsjonspakker med eksempelvis leverpostei, slik at den er fersk og smaker ekstra godt.
  • En liten hilsen eller noen gode ord for dagen er koselig for matpakkespiseren.

 HUSK: Har du det travelt om morgenene? Lag matpakken på kvelden, så er du sikker på at du ikke ender opp med å lage det samme og det enkle hver dag.

Viktigste er å tenke sunt, fornuftig og fristende!

Lykke til med matpakkelagingen og her finner du inspirasjon til gode oppskrifter på både brød og rundstykker og andre spennende bakverk som kan egne seg til matpakken.