Skip to main content

Hva er surdeig?

Hva er surdeig?

Surdeigsbrød er opprinnelig en veldig gammel metode å bake brød på. Den gang pressgjæren ikke var utviklet, laget man sin egen gjær. Så man kan si at surdeig er en form for villgjær som består av andre sporer enn tørr og fersk gjær man kjøper i butikken. Man kan bake surdeigsbrød både med og uten tradisjonell gjær. Hvis man velger å bake uten tørr, eller fersk gjær vil gjæringsprosessen i deigen ta lengre tid, ja opp til 12-16 timer! Brød bakt med surdeig vil få en mer syrlig smak enn brød bakt uten. Jo mer surdeig du bruker i oppskriften, jo syrligere blir smaken. Det har seg også slik at jo lengre hevetid deigen får, jo mer aroma vil brødet også få. 

Bookmark and Share

Surdeig er en blanding av fermentert mel og vann som domineres av melkesyrebakterier og gjær som finnes naturlig i melet. Kort beskrevet er det som "yoghurt laget med mel isteden for melk".

Man produserer surdeig med å blande mel med vann, slik at en gjæringsprosess starter. Det kalles fermentering. Mikrooganismene bryter ned proteinet i melet til peptider og aminosyrer. Disse fungerer som naturlige smaksforsterkere i brødet. Melkesyrebakterier produserer melkesyre og eddiksyre gjennom å bryte ned stivelse og sukkerarter. Dette gir den karakteriske smaken og aromaen i surdeigsbrødet.

Brød bakt med surdeig har mange fordeler:

Lengre holdbarhet

  • Brød som inneholder surdeig senker PH-verdien som igjen gir bedre holdbarhet på brødet.

Saftigere brød

  • Surdeigen muliggjør at mer vann bindes opp i brødet som bidrar til at det blir mer saftig og smuler mindre.

Mer smak i brødet

  • Brød bakt med surdeig gir brødet en mer karakterisk smak med mer syrlighet.

Lavere *GI

  • Brød bakst med surdeig bruker lengre tid innen det når tynntarmen, og bidrar derfor at karbohydratene tas opp langsommere. En annen årsak til at surdeigsbrød har lavere GI, er på grunn av lavere PH på grunn av at det er eddik- og melkesyre i surdeigen. 

*GI er mål på en matvare sin effekt på blodsukkeret. Matvarer med høy GI fordøyes raskere og gir umiddelbar blodsukkerstigning. Mat med lav GI fordøyes langsommere og gir et mer stabilt blodsukker.